Az autógáz rendszer működéséről

Az autógáz alkatrészeknek E jellel kell rendelkezniük.

 

Az „E” jelzés azt jelenti, hogy az autógáz alkatrészt egy erre szakosodott intézetben megvizsgálták és megállapították, hogy megfelel a rá vonatkozó ECE- szabványoknak.

 

Ezek”E” minősítésű darabok. Ez azt jelenti, hogy egész Európában használható, mert az országok egységesítették a műszaki követelményeiket és az ECE- szabványokat tekintik mérvadónak.

 

 

 

A károsanyag kibocsátás

 

Európai kibocsátási szabványok határozzák meg a kipufogógáz elfogadható határértékeit az új járművek értékesítésekor az EU tagállamaiban. A kibocsátási normáknak egy sor európai uniós irányelvnek meg kell felelni. Az egyre szigorodó előírásokat fokozatosan vezetik be. Az autógáz rendszerek a legszigorúbb EURO 5–ös európai előírásoknak is megfelelnek.

 

 

A táblázatban megjelölt dátumok az új típusok engedélyezésére vonatkoznak. Az uniós irányelvek egy évvel későbbi dátumot is megjelölnek. Ezek a korábban engedélyezett típusú gépkocsik forgalomba helyezésére vonatkoznak.

 

Jelenleg a nitrogén-oxidok (NOx), szénhidrogének (HC), szén-monoxid (CO) és részecske (PM) határértékeit szabályozzák. Az autógáz üzem a gázolajjal és a benzinnel és a gázolajjal szemben egy tiszta üzem. Jelentős tulajdonsága, hogy az égéstermék kormot nem tartalmaz. Egyébként is előírás, hogy gázüzemben a károsanyag kibocsátásnak kisebbnek kell lenni, mint benzinüzemben, A Diesel motor fejlesztők nem találtak olcsó és korrekt megoldást a un. részecske szennyezés ellen.

 

A jelenlegi technikai megoldások drágák, utólagos javításuk, alkatrész cseréjük is költséges.

 

Személygépkocsik kibocsátási normái gr/km

 

Az autógáz egy jó megoldás a benzinüzemű autók hajtására. A világpiacon olcsóbban megvásárolható LPG és CNG autógáz, mint a benzin és a gázolaj. Európa minden országában nagyon kedvező áron vásárolhatunk autógázt. Európa nagy részét LPG és CNG tankoló állomásokkal lefedték. Sajnos jelentős lemaradásban vagyunk a gázüzemre átalakított autók számát illetően is. Amíg a legtöbb országban 10 % felett van az átalakított autók száma kis hazánkban még a 2 %-ot sem éri el.

 

Jelenleg a nitrogén-oxidok (NOx), szénhidrogének (HC), szén-monoxid (CO) és részecske (PM) határértékeit szabályozzák. Az autógáz üzem a gázolajjal és a benzinnel szemben egy tisztább üzem. Jelentős tulajdonsága, hogy az égéstermék kormot nem tartalmaz. Egyébként is előírás, hogy gázüzemben a károsanyag kibocsátásnak kisebbnek kell lenni, mint benzinüzemben. A Diesel motorfejlesztők nem találtak olcsó és korrekt megoldást az un. részecske szennyezés ellen. A jelenlegi technikai megoldások drágák, utólagos javításuk, alkatrész cseréjük isköltséges. Ezért mi töretlenül hiszünk a gázautózásban.

 

Az autógázról  (propán-bután)

 

A cseppfolyós gáz lehet ­propán, bután, propilén, izobután, izobutilén, butilén és ezek elegyei. Tulajdonságait az MSZ EN 589 szabvány határozza meg. A cseppfolyós motor hajtóanyag közel azonos összetételű a háztartási PB-gázzal. A háztartási PB-gázhoz képest az autógázban például kevesebb szennyeződés lehet, kénhidrogént, vizet nem tartalmazhat. A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, gyakorlatilag mellékterm­ékként nyerik. A cseppfolyós gáz 95%-ban propánt (C3H8) és butánt (C4H10) tartalmaz. A fennmaradó 5% nehezebb szénhidrogénekből áll. A propán és a bután­aránya kb 40%-60%.

 

Az autó motorja benzinellátás szempontjából lehet:­

  • Karburátoros
  • Központi injektoros
  • Hengerenkénti injektoros
  1. csoportos befecskendezés
  2. szimultán (egyidejű) befecskendezés
  3. hengerenkénti, szekvenciális befecskendezés

 

A korrekt ajánlathoz szükség van a motorszám(motorkód) ismeretére. Ez megtalálható a forgalmiban. Legtöbbször a P5 motorkódnál.

 

A működésről röviden (több információt talál a Hengerenkénti injektoros rendszerek menüben ). Gyakorlati tanácsok

 

A hagyományos  (I. generációs)  rendszerek fő elemei: tartály, a tartály szelepei (lehet egy tömbben-ekkor multiszelepnek nevezik vagy külön is elhelyezhetik (pl. holland tartályok). A reduktor feladata a nyomáscsökkentés és az elpárologtatás. Az autógáz a keverő egységen keresztül jut be a motor által beszívott levegőbe.

 

A második generációs rendszerek már tartalmaznak lambda szabályzót is. Így az motor égési folyamata szabályozottá válik, a légnemű halmazállapotú gázt a karburátoros autókhoz hasonlóan a un. mixer keveri be a levegőbe.

 

Gázbefecskendezés esetén a nyomáscsökkentőből a gáz a gázfázisú finomszűrőbe jut. Általában egyszerűen cserélhető, feladata, hogy az injektorokat megvédje a gázban lévő szennyeződésektől. A csere periódus típustól függően változik, általában 20.000- 25.000 km. A tömlővéges csatlakozó átmérője Stag-300-nál 10 mm, a Landinál 14 mm. A vezérlő egység mikroprocesszor alapú elektronikát tartalmaz, amely tartalmazza a szükséges firmware-t is, ez lehetővé teszi a megfelelő illesztést a benzinrendszerrel. A beállítás automatikus kalibrációval kezdődik. Ez egy öntanuló program, amelyet a gyártó fejlesztett ki. Az optimalizálási folyamat szükségessé tesz finom beállítási korrekciót. Lehetővé teszi a fogyasztás és motorteljesítmény optimalizálását, az alacsony- Euro 5 követelményeinek megfelelő káros anyag kibocsátást. Ezek az értékek alacsonyabbak, mint benzinnél. A gázállapotú üzemanyag a gázbefecskendező szelepeken (injektorok) jut a szívócsőbe a motor szívó szelepének közelében.

 

Bemutatjuk az AC STAG fontosabb vezérlőit.

 

STAG4 Plus

 

  • vízálló alumínium burkolat
  • beépítettszekvenciálisbenzin-befecskendezésemulátor,
  • beállító mappák, görbék,
  • a motor működési paramétereinek beállítása,
  • teljesítmény, nyomaték megegyezik a benzin üzemmóddal,
  • automatikus váltásbenzinre, ha a gáztartály kiürült,
  • automatikusváltás gáz üzemmódra
  • teljesíti az Euro5károsanyag-kibocsátásinormákat,
  • emlékeztet, hogy mikor ellenőriztesse a gázrendszert,
  • pontos gázadagolás, a motor fordulatszámától függően,
  • lehetővé tesziagázüzemet a teljes terhelési tartományban,
  • alig észrevehető váltás az üzemmódok között

 

STAG 300 ISA2

 

Jellemzői:

 

  • Intelligens ún. „önbeállító rendszer”, az ISA2 (automatikusan szabályozza avezérlési térkép módosítását a motor fordulatszámának függvényében).
  • Kiválóan működik a motor „cut-off” üzemmódjánál.
  • Bemelegíti az injektorokat, ha reduktor hőmérséklete kevesebb mint 10°C.
  • Wankel-féle forgódugattyús motorokkal is használható.
  • Fordulatszám- jelek leolvasása a főtengely jeladó szenzorból.
  • Kibővített gáz injektor és gázhőmérséklet szenzor választék.
  • Figyelmeztető hangjelzés küldése a motor vészindulásakor.
  • Maximális vészindulások számának beállítása.
  • Jelzi az injektorok bemelegedésének folyamatát (csökkenti a motorvezérlő egység

 

STAG 300 Premium

 

Jellemzői:

  • fenntartja a motor főbb működési paramétereit: teljesítményt és nyomatékot ugyanúgy, mint benzin üzemnél,
  • állandó kapcsolatot biztosít a jármű OBD-jével, anélkül hogy interferenciát okozna, illetve lehetővé teszi tesztelők, diagnosztizáló berendezések, stb. csatlakoztatását.
  • a rendszer a már jól bevált STAG-300 kiegészített változata,
  • a STAG-300 Premium csökkenti a rendszer pontatlan kézi beállításából adódó hibajelenségek kockázatát,
  • elkülöníti a BANK 1 és BANK 2 beszabályozást (lehetőség van a BANK 1 és a BANK 2 külön megfigyelésére),
  • megfelel az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátásról szóló előírásoknak,
  • a vezérlőre 3 év gyártói garancia van (2 év a beszereléstől)

 

STAG 400 DPI

 

Jellemzők:

 

  • a pontos gázbefecskendezés a teljes fordulatszám tartományban, mely követi a benzinmotor alapvető működési paramétereit
  • innovatív gáz befecskendezési eljárás, mely biztosítja a motor zavartalan működését
  • észrevétlenül és automatikusan vált át gázra, a kalibráció és a bekötés pedig a többi STAG vezérlőhöz hasonló,
  • új eszközök teszik lehetővé a gyors kalibrálást,
  • rendkívül precíz automatikus kalibráció funkció,
  • beépített OBDII/EOBD adapter,
  • kiterjedt automata-diagnózis rendszer,
  • beépített benzinnyomás emulátor,
  • 3D-s grafikus vezérlési térkép,
  • extra befecskendezés megoldott, programozható az ECU-ban,
  • működési paraméterek kijelzése oszcilloszkópon,
  • egyszerű kalibrációs program.
  • A STAG-50/100/150 lambda szenzor vezérlő az LPG-vel átalakított és lambda szenzorral ellátott járművek működésének a vezérlésére szolgál. Az irányító panel lehetővé teszi a kézi, az automatikus és a vész átállást az üzemek között (benzin/LPG) és ki tudja jelezni az LPG mennyiségét.
  • A motor beindítása után, amikor a szükséges fordulatot elérte (ekkor a zöld LED villog),amikor elérte a beállított fordulatot LPG üzemmódra vált (folyamatosan világító zöld LED). Az LPG kimenetet egy szabályzó léptető motor irányítja, ami a lambda szenzor jelzéseitől függ. Minden STAG-50/100/150 paramétereinek a beállítása egy külső teszter vagy számítógép segítségével történik (AcLpgWin szoftver).
  • STAG L Plus Mikroprocesszor vezérli a léptető motort, irányítja a gázáramot a lambda szonda és a TPS jelzései alapján. Lambda szondát szimulálja és kompatibilis a STAG 2W, az AEB 725 kapcsolóval is. A lambda szonda és s TPS jel állapotát LED-ek jelzik. A felhasználók választhatnak, hogy milyen típusú Lambda szonda és TPS. Egyszerűen konfigurálható kapcsolók segítségével.

 

A gyújtógyertyákról

 

A gyulladási hőmérsékletet Otto motorokban a gyújtógyertya biztosítja. A benzin

230-280 Celsius fokon meggyújtható, a cseppfolyós gáz 500 Celsius körül, a sűrített

földgáz 600- 640 Celsius fokon gyullad. Ebből következik, hogy a gyújtórendszer

állapota nagymértékben hat a működésre (gyújtó kábelek, gyújtó trafó,

gyújtógyertyák).A gyújtógyertya gyártók kifejlesztettek olyan gyújtógyertyákat

amelyek gázüzemre vannak kihegyezve. Javaslom az NGK és a BRISK cég termékeit.

Ha lehetséges az adott motorhoz egypólusú gyertyát válasszanak. A gyertyahézagot 0.8mm-re állítsák.

Tudta-e ön?

Németországban az utóbbi években nagyon megnőtt az igény a benzin-gáz kettő üzemű autók iránt. Az LPG és a CNG töltőállomások száma már meghaladja a négyezret.