Az autógáz alkatrészeknek E jellel kell rendelkezniük.
Az „E” jelzés azt jelenti, hogy az autógáz alkatrészt egy erre szakosodott intézetben megvizsgálták és megállapították, hogy megfelel a rá vonatkozó ECE- szabványoknak.
Ezek”E” minősítésű darabok. Ez azt jelenti, hogy egész Európában használható, mert az országok egységesítették a műszaki követelményeiket és az ECE- szabványokat tekintik mérvadónak.
A károsanyag kibocsátás
Európai kibocsátási szabványok határozzák meg a kipufogógáz elfogadható határértékeit az új járművek értékesítésekor az EU tagállamaiban. A kibocsátási normáknak egy sor európai uniós irányelvnek meg kell felelni. Az egyre szigorodó előírásokat fokozatosan vezetik be. Az autógáz rendszerek a legszigorúbb EURO 5–ös európai előírásoknak is megfelelnek.
A táblázatban megjelölt dátumok az új típusok engedélyezésére vonatkoznak. Az uniós irányelvek egy évvel későbbi dátumot is megjelölnek. Ezek a korábban engedélyezett típusú gépkocsik forgalomba helyezésére vonatkoznak.
Jelenleg a nitrogén-oxidok (NOx), szénhidrogének (HC), szén-monoxid (CO) és részecske (PM) határértékeit szabályozzák. Az autógáz üzem a gázolajjal és a benzinnel és a gázolajjal szemben egy tiszta üzem. Jelentős tulajdonsága, hogy az égéstermék kormot nem tartalmaz. Egyébként is előírás, hogy gázüzemben a károsanyag kibocsátásnak kisebbnek kell lenni, mint benzinüzemben, A Diesel motor fejlesztők nem találtak olcsó és korrekt megoldást a un. részecske szennyezés ellen.
A jelenlegi technikai megoldások drágák, utólagos javításuk, alkatrész cseréjük is költséges.
Személygépkocsik kibocsátási normái gr/km
Az autógáz egy jó megoldás a benzinüzemű autók hajtására. A világpiacon olcsóbban megvásárolható LPG és CNG autógáz, mint a benzin és a gázolaj. Európa minden országában nagyon kedvező áron vásárolhatunk autógázt. Európa nagy részét LPG és CNG tankoló állomásokkal lefedték. Sajnos jelentős lemaradásban vagyunk a gázüzemre átalakított autók számát illetően is. Amíg a legtöbb országban 10 % felett van az átalakított autók száma kis hazánkban még a 2 %-ot sem éri el.
Jelenleg a nitrogén-oxidok (NOx), szénhidrogének (HC), szén-monoxid (CO) és részecske (PM) határértékeit szabályozzák. Az autógáz üzem a gázolajjal és a benzinnel szemben egy tisztább üzem. Jelentős tulajdonsága, hogy az égéstermék kormot nem tartalmaz. Egyébként is előírás, hogy gázüzemben a károsanyag kibocsátásnak kisebbnek kell lenni, mint benzinüzemben. A Diesel motorfejlesztők nem találtak olcsó és korrekt megoldást az un. részecske szennyezés ellen. A jelenlegi technikai megoldások drágák, utólagos javításuk, alkatrész cseréjük isköltséges. Ezért mi töretlenül hiszünk a gázautózásban.
Az autógázról (propán-bután)
A cseppfolyós gáz lehet propán, bután, propilén, izobután, izobutilén, butilén és ezek elegyei. Tulajdonságait az MSZ EN 589 szabvány határozza meg. A cseppfolyós motor hajtóanyag közel azonos összetételű a háztartási PB-gázzal. A háztartási PB-gázhoz képest az autógázban például kevesebb szennyeződés lehet, kénhidrogént, vizet nem tartalmazhat. A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, gyakorlatilag melléktermékként nyerik. A cseppfolyós gáz 95%-ban propánt (C3H8) és butánt (C4H10) tartalmaz. A fennmaradó 5% nehezebb szénhidrogénekből áll. A propán és a butánaránya kb 40%-60%.
Az autó motorja benzinellátás szempontjából lehet:
A korrekt ajánlathoz szükség van a motorszám(motorkód) ismeretére. Ez megtalálható a forgalmiban. Legtöbbször a P5 motorkódnál.
A működésről röviden (több információt talál a Hengerenkénti injektoros rendszerek menüben ). Gyakorlati tanácsok
A hagyományos (I. generációs) rendszerek fő elemei: tartály, a tartály szelepei (lehet egy tömbben-ekkor multiszelepnek nevezik vagy külön is elhelyezhetik (pl. holland tartályok). A reduktor feladata a nyomáscsökkentés és az elpárologtatás. Az autógáz a keverő egységen keresztül jut be a motor által beszívott levegőbe.
A második generációs rendszerek már tartalmaznak lambda szabályzót is. Így az motor égési folyamata szabályozottá válik, a légnemű halmazállapotú gázt a karburátoros autókhoz hasonlóan a un. mixer keveri be a levegőbe.
Gázbefecskendezés esetén a nyomáscsökkentőből a gáz a gázfázisú finomszűrőbe jut. Általában egyszerűen cserélhető, feladata, hogy az injektorokat megvédje a gázban lévő szennyeződésektől. A csere periódus típustól függően változik, általában 20.000- 25.000 km. A tömlővéges csatlakozó átmérője Stag-300-nál 10 mm, a Landinál 14 mm. A vezérlő egység mikroprocesszor alapú elektronikát tartalmaz, amely tartalmazza a szükséges firmware-t is, ez lehetővé teszi a megfelelő illesztést a benzinrendszerrel. A beállítás automatikus kalibrációval kezdődik. Ez egy öntanuló program, amelyet a gyártó fejlesztett ki. Az optimalizálási folyamat szükségessé tesz finom beállítási korrekciót. Lehetővé teszi a fogyasztás és motorteljesítmény optimalizálását, az alacsony- Euro 5 követelményeinek megfelelő káros anyag kibocsátást. Ezek az értékek alacsonyabbak, mint benzinnél. A gázállapotú üzemanyag a gázbefecskendező szelepeken (injektorok) jut a szívócsőbe a motor szívó szelepének közelében.
STAG4 Plus
STAG 300 ISA2
Jellemzői:
STAG 300 Premium
Jellemzői:
STAG 400 DPI
Jellemzők:
A gyulladási hőmérsékletet Otto motorokban a gyújtógyertya biztosítja. A benzin
230-280 Celsius fokon meggyújtható, a cseppfolyós gáz 500 Celsius körül, a sűrített
földgáz 600- 640 Celsius fokon gyullad. Ebből következik, hogy a gyújtórendszer
állapota nagymértékben hat a működésre (gyújtó kábelek, gyújtó trafó,
gyújtógyertyák).A gyújtógyertya gyártók kifejlesztettek olyan gyújtógyertyákat
amelyek gázüzemre vannak kihegyezve. Javaslom az NGK és a BRISK cég termékeit.
Ha lehetséges az adott motorhoz egypólusú gyertyát válasszanak. A gyertyahézagot 0.8mm-re állítsák.